15 de desembre 2007

La recepta de la setmana........ "Canalons"

Avui us donaré la meva recepta per fer els "canalons" (de Festa Major, Nadal o San Joan). De fet no és meva, me la va donar la dona del meu "jefe" ara fa 43 anys, no la he variat mai i sempre em surten molt bons. Quan el meu "jefe" es va quedar vidu, un Nadal, la seva filla em va demanar que li digués com fer-los, que en certa manera li feia una mica de por perquè la seva mare els feia molt bons i patia perquè el seu pare fes la comparació. Jo li vaig dir: mira si els fas seguint la recepta que t'escriuré el teu pare els trobarà igual de bons perquè qui me'n va ensenyar a fer-los va ser la teva mare i jo sempre els faig igual sense variar res de la manera de fer ni dels ingredients. El resultat va ser l'esperat i el millor compliment que li podia fer el seu pare va ser " nena t'han sortit tan bons i iguals que els de la teva mare".
La recepta és llarga sí us he d'explicar també com fer el rostit de les carns. El que faré és resumir, donant per entès que tots sabeu fer un rostit i una beixamel. Però per si de cas, faré 2 posts i al següent us donaré la recepta del rostit i de la beixamel. Som-hi doncs.
Ingredients: (per a uns 60/80 canalons, ja que ens hi posem fem-ne de sobres y així en tindrem per altres dies congelant-los)
750 gr. carn de vedella del coll o filet de pobre del darrera (en 2 o 3 trossos)
600 gr. carn magra de porc del coll (en 2 o 3 trossos)
5 quarters de pollastre sencers (cuixa i contracuixa)
5 o 6 fetges de pollastre
300 gr. de mantega
oli d'oliva (no us se dir la quantitat, a ull)
1 1/2 de llet
1 got de conyac
4 capses de canalons El Pavo (són els millors)
3 cebes mitjanes
4 tomàquets madurs
2 cabesses d'alls
4/6 fulles de llorer.
i !molt important¡ una màquina de trinxar carn de les d'abans (aquelles de ferro colat amb una manivela).
És millor fer el rostit de les carns el dia abans perquè fredes us anirà més be per pasarles per la màquina. Reserveu l'oli dels rostits.
Una vegada teniu tots els tipus de carn rostida i passats per la màquina, poseu la cassola al foc no massa alt amb un raig d'oli de rostit i la meitat de la mantega (aprox.) aneu remenant per tal de barrejar be les carns i desfer la mantega i si cal afegiu oli. Quan la mantega ja s'ha desfet tireu-hi llet i no deixeu de remenar fins aconseguir com una pasta homogènia. Quan veieu que la carn te tota el mateix color, salpebreu i trèieu del foc. ja està la farça a punt. Prèviament haureu bullit els canelons amb aigua abundant i una mica de sal i tirant-los a l'olla d'un a un, procurant de no para el bull. Als 15 minuts (no més) treure'ls del foc, buidar el màxim d'aigua calenta i posar aigua freda immediatament per tal de que no s'enganxin.
A la taula de treball, sobre unes estovalles netes (blanques o no) aneu extenent en fileres els canalons, poseu una cullerada (mes o menys plena) de la pasta de carn a cada canaló, els emboliqueu i els aneu dipositant a la safata de forn prèviament untada amb una mica de mantega. (els que us sobrin els poseu en un altra safata, els tapeu i ja els podeu congelar perquè sempre és millor fer la beixamel el dia que s'han de menjar).
Cobriu amb la beixamel tots els canalons de la safata del forn, hi poseu abundant formatge ratllat (jo acostumo a ratllar emmental) i unes nous de mantega distribuïdes estratègicament per la safata. Al forn que ja haureu escalfat a 180/200 graus els hi teniu aprox. 10/15 minuts (vigileu fins que veieu que la beixamel fa bombolletes ) apagueu el forn i enceneu el grill per gratinar i quan el formatge ja està ros, apagueu-lo i ja els teniu a punt per servir.

6 comentaris:

Dessmond ha dit...

Mare de Déu, jo per una safata de canalons com aquesta seria ben capaç de donar la volta al món en més d'un sentit.
"Sona" molt bé el que exliques. Una delícia!

Marali ha dit...

Moltes gràcies, t'asseguro que són boníssims, perquè no t'animes i els fas, un dia que estiguis aborrit i tinguis temps per exemple. Gràcies.

Dessmond ha dit...

Sóc magnífic endrapant, però una rematada desgràcia als fogons. Per fer canalons cal tenir una perícia demostrada.

Anònim ha dit...

Ja els he probat els teus canalons i m'agraden molt. Un petó

Anònim ha dit...

Dilluns 3 de gener de 2011 prerararé la teva recepta, gràcies pels teus consells. bona entrada d'any 2011!!!!
saps que si introdueixes recepte canalons al google ets de les primeres... segur que l'he encertat.
Ruth

Marali ha dit...

Ruth; gràcies pel teu comentàri de la meva recepta de canalons, espero que et surtin tant bons com a mi. No ho sabia lo del google, ara ho buscaré, m'ha fet gràcia.
Bon Any 2011.!!!!!!